Digitalisaatio on vahvoilla Hollannin satamissa

Tutkimuksen mukaan Alankomaat on Euroopan johtava maa digitalisaatiossa. Suurin osa alankomaalaisista yrityksistä käyttää jo digitaalisia tietokantoja ja ovat automatisoineet prosessejaan. Hallituksella on myös kunnianhimoisia suunnitelmia digitalisaation suhteen, joita esitellään Alankomaiden digistrategiassa.

Amsterdamin satama on yksi läntisen Euroopan viidestä suurimmasta merisatamasta. Siellä käsitellään vuosittain 100 miljoonaa tonnia rahtia. Digitalisaation edistäminen kuuluu sataman arvoihin, ja tavoitetta viedään eteenpäin esimerkiksi investoimalla teknologiaan ”Digital Port”-ohjelman kautta. Yksi askelista kohti digitaalista satamaa on skannata sataman rakenteet digitaalisen 3D-mallin luomiseksi, ja tässä VRT on parhaimmillaan.

Monikeilainkaikuluotaimella yksityiskohtaista tietoa ennakoivaan omaisuudenhallintaan

Amsterdamin satamassa vedenalaiset rakenteet tarkastetaan vuosittain, mutta aiemmin tarkastukset on tehty pääosin sukeltamalla. Sataman alueella on noin 60 kilometriä laitureita ja muita pystyrakenteita, joten kaikuluotaus tarjoaa kustannustehokkaan ja nopean tarkastustavan näin suurelle alueelle.

VRT:n kenttätiimi mittasi kaksi kilometriä laiturirakenteita yhden työpäivän aikana, ja data käsiteltiin ja analysoitiin VRT:n toimistolla koulutettujen taitorakennetarkastajien toimesta. Huippulaatuisen tarkastuksen tuloksista voitiin nähdä jopa merkit aiemmista korjaustoimenpiteistä teräsponttiseinässä.

Koska tiedon helppo saatavuus on oleellinen elementti digitalisaatiossa, VRT toimittaa tarkastuksen tulokset 3D-verkkopalvelussa GISGROssa. 3D-mallia pääsee katselemaan ja käsittelemään verkkopalvelun kautta ilman erillisiä ohjelmistoasennuksia. GISGROn avulla tarkastuksen tulokset ovat helposti hyödynnettävissä ylläpidon suunnitteluun.

GISGROssa on myös lukuisia työkaluja 3D-pistepilven analysointiin ja hyödyntämiseen. Työkaluilla voi tarkastella rakennevaurioiden kokoa, arvioida kulkusyvyyksiä, tuottaa syvyyskarttoja ja tehdä tilavuuslaskentaa. Amsterdamin satama käyttää työkalua ruoppauksen suunnitteluun: massalaskennan lisäksi ruoppausalueen rajat voi piirtää GISGROssa ja ladata dxf-muodossa ruoppaajalle toimitettavaksi.

Olen innolla seurannut, miten digitalisaation hyödyntäminen ennakoivassa ylläpidossa lisääntyy Alankomaiden satamissa ja myös Amsterdamin satamassa.

Amsterdamissa projektin tarkoituksena oli saada vaihtoehto sukellustarkastuksille, jotta sataman rakenteet voidaan tarkastaa nopeasti ja kustannustehokkaasti, ilman häiriöitä sataman toiminnalle. VRT:n tarkastuksen avulla asiakas voi kohdistaa tarkennetut sukellustutkimukset juuri niihin kiinnostavimpiin kohteisiin.

On myös upeaa kuulla, että olemme täyttäneet ja ylittäneet asiakkaan odotukset. Amsterdamin satama on lisännyt tämän tarkastuksen lisäksi myös aiempaa tarkastusdataa GISGROon, joten he voivat käyttää tietoa tehokkaasti ennakoivassa ylläpidossa.

Ville Mäkeläinen, Chief Business Development Officer, VRT Finland

Aloittaessamme yhteistyön VRT:n kanssa olimme uteliaita näkemään tarkastuksen tulokset. Tarkastus tehtiin sataman alueelle, joka kiinnosti meitä erityisesti pitkän ikänsä vuoksi. Kun tulokset toimitettiin, olimme yllättyneitä siitä, miten yksityiskohtaista 3D-data oli ja kuinka pienetkin vauriot laiturissa oli havaittu. Olemme erittäin tyytyväisiä myös mahdollisuuteen verrata eri tarkastusten tuloksia GISGROssa. Odotamme innolla seuraavaa projektia, jonka pääsemme VRT:n kanssa tekemään.

Marc Vogelzang, Ylläpitopäällikkö, Amsterdamin satama

Kiinnostuitko palveluistamme? Ota yhteyttä!

Karri Kolehmainen & Ville Mäkeläinen

Myynti ja asiakkuudet

Karri Koistinen

+358 40 0604927

karri@vrt.fi

 

 

Ville Mäkeläinen

+358 44 513 2222

ville@vrt.fi

 

Etsitkö jotakuta muuta? Katso kaikki Yhteystiedot.